BILAR: Tusentals anställda får lämna stor fabrik

2025 07 13

Krisen i bilbranschen fortsätter.

Och synnerligen tuff är situationen i Tyskland.

Under de senaste månaderna har flera ledande underleverantörer gått i konkurs.

Nu kommer besked om att tusentals anställda får lämna Fords fabrik i Köln, rapporterar tyska Tagesschau.

Får lämna

Nästan 3 000 av de totalt 11 500 anställda vid fabriken kommer att få lämna – främst via avgångsvederlag och delpensionering.

Tvisten om nedskärningarna har legat och pyrt i flera månader. 

Efter att Ford meddelat om nedskärningarna i november ägde den första strejken vid Ford Köln rum i maj. 

Arbetet avbröts då under en dag.

Har problem

Ford Tyskland befinner sig i en svår situation.

Biltillverkaren har sagt farväl till produktionen av förbränningsbilar i Köln.

Anläggningen byggdes om för produktion av elbilar till en kostnad av nästan två miljarder euro, men dessa investeringar har ännu inte betalat sig – de två nya elbilsmodellerna Explorer och Capri är ännu inte några storsäljare.

Produktionen har dragits ned sedan slutet av förra året på grund av svag efterfrågan och de anställda har fått gå på korttidsarbete. 

Så går det i Sverige

Efterfrågan i bilbranschen är fortsatt svag internationellt – vilket slår hårt mot många biltillverkare.

Nyregistreringsstatistiken för juni visar dock på en positiv återhämtning för personbilsmarknaden i Sverige.

Det meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

Nya siffror

Totalt registrerades 27 565 nya personbilar i juni, vilket är en ökning med 8,5 procent jämfört med samma månad förra året. 

Hittills i år har personbilsregistreringarna ökat med nära 7 procent. 

Andelen laddbara bilar uppgick i juni till 65,3 procent. 

Av dessa var 39 procent elbilar och cirka 26 procent laddhybrider. 

Utfallet för första halvåret ligger på cirka 35 procent respektive 26 procent. 

– Andelen elbilar hittills i år utvecklas något svagare än Mobility Swedens prognos på 40 procent för 2025, samtidigt utvecklas laddhybriderna starkare än väntat, uppger branschorganisationen.

Arkivfoto: C. Aranda

Text: Redaktionen

4 oktober 2025

Jätteföretag dumpar alla ryska kunder

2025 10 05

En storbank har tagit beslutet att sluta hantera ryska konton i landet.

Citibank drar sig ur Ryssland och ber nu sina kunder flytta sina pengar – innan det är för sent.

Den amerikanska bankjätten kommer att avsluta hela sin verksamhet i Ryssland från och med den 1 november, rapporterar Moscow Times.

Avslutar alla konton

Banken uppger att alla sparkonton och insättningar stängs ned och att räntor slutar betalas ut från samma datum.

– Vi rekommenderar alla kunder att snarast flytta sina medel till andra banker, uppmanar Citibank sina ryska kunder.

Lång nedtrappning

Citigroup började redan 2021 planera att sälja sin ryska verksamhet – men efter Moskvas invasion av Ukraina 2022 ändrades planerna till en fullständig avveckling.

Sedan dess har banken lagt ned korttjänster, uttag, penningöverföringar och stängt sitt sista kontor i Moskva.

Bankens låneportfölj har krympt med hela 98 procent sedan början av 2022, och både privat- och företagsinlåningen har rasat dramatiskt.

Banker följer efter

Citibank är långt ifrån ensam.

Flera stora europeiska banker försöker lämna den ryska marknaden.

Raiffeisen Bank International i Österrike har haft svårt att sälja sin ryska del efter att Kreml blockerat affären.

Även Italiens UniCredit och Frankrikes Société Générale har minskat sin närvaro, medan den nederländska banken ING och Goldman Sachs redan har dragit sig ur.

– Banken inför en gradvis förändring av de månatliga avgifterna för sina tariffplaner, med en stegvis övergång för att ge kunderna tid att fatta nödvändiga operativa beslut, säger UniCredit i ett uttalande till Reuters.

Ekonomiska band kvar

Trots västerländska sanktioner fortsätter Ryssland att få in stora summor genom energihandeln med Europa, vilket enligt Reuters är ett skäl till att Kreml vill behålla vissa västliga bankkanaler öppna.

Men Citibanks beslut markerar ännu ett steg i den snabba reträtten av västliga aktörer från den ryska finansmarknaden.

Att Citibank nu lämnar Ryssland helt är en symbolisk men tydlig signal om att västvärldens tålamod med Ryssland är slut, kommenterar analytiker till Reuters.

Foto: K Wright

Text: Redaktionen

Putins största industri kollapsar – arbetare flyr

2025 10 05

Tusentals ryska arbetare lämnar sina fabriker.

GAZ Group, en av Rysslands största biltillverkare, kämpar med allvarlig personalbrist.

En fyradagarsvecka har införst hos biljätten, som är en av Rysslands största industrier, vilket sänkt löner och ökat arbetsbördan.

Mekaniker, elektriker, svetsare och rörmokare lämnar nu sina jobb i Nizjnij Novgorod, rapporterar Moscow Times.

– Vi kan inte leva på dessa löner längre. Många av oss måste hitta annat arbete, annars klarar vi oss inte, säger en fabriksarbetare till Telegram-kanalen Mash.

Införandet av fyradagarsveckan i juli har sänkt lönerna med cirka 20 procent och utlöste en snabb utströmning av personal.

Utrustning lämnas utan underhåll, vilket ytterligare försvårar produktionen.

Tung arbetsbörda

De som blir kvar på fabrikerna tvingas ta över större ansvar och tyngre arbetsuppgifter.

Enligt Mash tar det minst ett år att utbilda nya specialister.

Ledningen uppmanar arbetarna att rida ut stormen, men problemen med underhåll och produktionsstopp växer dag för dag.

– Vi vill uppmana våra arbetare att ha tålamod, meddelar GAZ sina arbetare.

Pressad ekonomi

Bakgrunden till krisen är fallande försäljning och brist på billig finansiering för kunder.

Under första halvåret 2025 har försäljningen av medeltunga lastbilar sjunkit med nästan 40 procent, lätta transportfordon med 30 procent och bussar med 60 procent.

Samtidigt har AvtoVAZ infört liknande fyradagarsveckor, vilket halverat löner och tvingat många arbetare att söka jobb inom taxi, leverans och försvarsindustrin.

Rysslands största bransch

Bilindustrin är en av Rysslands största och mest strategiskt viktiga sektorer.

Krisen hos GAZ och AvtoVAZ hotar hela Putins industriella maskineri och riskerar att ytterligare försena produktionen i en redan svag ekonomi.

Bilindustrin är inte bara stor i Ryssland – den är en av landets viktigaste industrigrenar, med hundratusentals direkt anställda och flera hundratusen i underleverantörsledet.

Före kriget producerade Ryssland omkring 1,5–1,8 miljoner fordon per år, vilket gjorde landet till en av Europas tio största biltillverkare.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen