Svenskt modebolag går i konkurs

2025 07 02

Nu kommer besked om ytterligare en konkurs i modebranschen.

Den senaste statistiken visar att antalet konkurser i Sverige minskar.

Det fortsätter dock att ramla in konkursansökningar i olika branscher – däribland modebranschen.

Nu kommer besked om att det svenska modebolaget Teurn Studios AB går i konkurs.

Det rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Modevarumärket grundades för fyra år sedan av designern Anna Teurnell.

De har fokuserat på kläder för kvinnor – och har under den senaste tiden varit i processen att expandera internationellt.

Nu har dock en konkursansökan skickats in till och accepterats av Stockholms tingsrätt.

Negativa siffror

Enligt de senast tillgängliga siffrorna omsatte bolaget omkring 14,7 miljoner kronor – med ett negativt rörelseresultat om 1,9 miljoner kronor.

Förlustresultatet beskrevs i en rapport som en “direkt följd av signifikanta investeringar i framför allt produkt och marknadsföring”.

Sajten Habit uppger att det var expansionen till USA som blev för kostsam.

– Det stämmer överens med vad ledningen har sagt till mig, säger konkursförvaltaren Niklas Emthén till Breakit.

Konkurserna minskar

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 5 procent under juni jämfört med samma period föregående år. 

– För tredje månaden i följd noteras en minskning, om än en försiktig sådan, i antalet konkurser, vilket inger försiktig optimism inför framtiden, meddelar UC i sin rapport.

Minskar i byggbranschen

Konkurserna minskade i byggbranschen och partihandeln, medan de ökade i hotell- och restaurangbranschen och detaljhandeln.

– Riksbankens företagsundersökning från maj och Konjunkturinstitutets barometer från juni visar att den tidigare försiktiga optimismen hos företag i Sverige har mattats av, säger UC:s analytiker Amanda Aldestam.

– Trots detta visar våra junisiffror på en fortsatt försiktig nedgång när det kommer till konkurstal. Inom hotell- och restaurang och detaljhandel ökar i stället konkurserna något.

Arkivfoto: Wander Creative

Text: Redaktionen

RYSSLAND: 130 städer kan försvinna

2025 08 05

Så många som 130 ryska städer kan vara på väg att dö ut.

En ny Kreml-sponsrad studie pekar på att många ryska städer har det tufft.

Ekonomiska och demografiska utmaningar som hela landet står inför är synnerligen stora i dessa städer.

Studien antyder att så många som 130 ryska städer kan försvinna, rapporterar Moscow Times.

Kan försvinna

Nästan 130 små ryska städer riskerar att försvinna i takt med att avfolkningen accelererar och den lokala ekonomin kollapsar. 

Dessa städer, med en sammanlagd befolkning på cirka 3,4 miljoner, har förlorat totalt 314 500 invånare under det senaste decenniet.

Detta enligt Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration.

Värst i norr

De mest utsatta samhällena finns enligt studien i norra regioner som är beroende av kol, metall och skogsbruk, samt i avlägset belägna bosättningar som kämpar med begränsade lokala resurser och liten tillgång till investeringar utifrån.

Studien lyfter fram särskilt allvarliga förhållanden i regionerna Brjansk, Novgorod, Kirov och Krasnojarsk.

– Industrikrisen och den fortsatta befolkningsflykten till större stadscentrum ökar risken för att städer går helt förlorade, skriver forskarna i studien.

Putin har varnats

Kreml är medvetna om den demografiska kris som Ryssland befinner sig i.

Tjänstemän har tidigare i år varnat Vladimir Putin för att en demografisk kris kan innebära att det land han leder kommer att sakna miljontals arbetare i slutet av decenniet, uppger Newsweek.

Svårt att lösa

Ryssland är i stort behov av arbetskraftsinvandring för att fylla luckorna på arbetsmarknaden.

En ökning av arbetskraftsinvandringen kan dock ses som en utmaning eftersom det kan innebära säkerhetsproblem, menar den ryska demografiexperten Igor Efremov.

– Regeringens nuvarande migrationspolitik blir alltmer restriktiv, eftersom arbetskraftsmigration ofta ses som ett hot mot säkerheten.

Foto: N. Sorockin

Text: Redaktionen

Anstormning till Clas Ohlson – efterfrågan har exploderat

2025 08 07

Clas Ohlson gör succé under sommaren.

Detaljhandelsjätten Clas Ohlson gör succé bland kunderna i sommaren.

Butikskedjan fortsätter att öka sin försäljning, och efterfrågan på vissa specifika produkter har ökat explosionsartat.

Kundrusning i sommar är del i en längre framgångstrend för Clas Ohlson.

”Försäljningen växte kraftigt”

Clas Ohlsons försäljning ökade i juli, och nettoomsättning uppgick till 1 010 Mkr, vilket är en ökning med 10 procent. Under perioden maj-juli noteras en ökning med sju procent.

– Tack vare hög relevans brett över sortimentet växte försäljningen kraftigt på samtliga hemmamarknader i juli, säger detaljhandelsjättens vd och koncernchef Kristofer Tonström i ett uttalande.

En hemlighet bakom kundrusningen under sommaren har varit att Clas Ohlson har varit duktiga på att anpassa sig efter årstiden, menar han.

– Produkter som gynnades av det varma vädret sålde extra bra och organisationen visade prov på flexibilitet genom att snabbt köpa in fler produkter när efterfrågan tog fart, säger Kristofer Tonström.

Bra sommarsäsong

I sommarvärmen har det bland annat varit stor efterfrågan på fläktar hos många butikskedjor i år. Men Clas Ohlson har även en rad andra säsongsrelaterade produkter – alltifrån kylväskor och hängmattor, till grillar och SUP-brädor.

Och efterfrågan har alltså varit stor under sommaren. Nu hoppas man på ett fortsatt stort kundintresse även i höst.

– Vi ser nu fram emot en försäljningshöst där fokus, som alltid, är att arbeta med alla delar i affären för att skapa hållbar och lönsam tillväxt, säger Kristofer Tonström.

Clas Ohlson har också utökat butiksbeståndet med 8 butiker netto jämfört med samma period förra året, och har nu totalt 241 butiker.

Längre trend av framgång

Detaljhandelskedjans framgångsrika sommar ingår i en längre trend av framgångar och ökad försäljning.

I början av juli visade Clas Ohlsons årsredovisning att företaget har slagit nya rekord i försäljning, vilket MarcusOscarsson.se har rapporterat.

– Vi har stärkt vår marknadsposition under året med fler produktnyheter, en växande kundbas och en försäljningsutveckling som överträffat vårt långsiktiga omsättningsmål, konstaterade butikskedjan i rapporten.

Foto: Clas Ohlson

Text: Redaktionen