Svenskt modebolag går i konkurs

2025 07 02

Nu kommer besked om ytterligare en konkurs i modebranschen.

Den senaste statistiken visar att antalet konkurser i Sverige minskar.

Det fortsätter dock att ramla in konkursansökningar i olika branscher – däribland modebranschen.

Nu kommer besked om att det svenska modebolaget Teurn Studios AB går i konkurs.

Det rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Modevarumärket grundades för fyra år sedan av designern Anna Teurnell.

De har fokuserat på kläder för kvinnor – och har under den senaste tiden varit i processen att expandera internationellt.

Nu har dock en konkursansökan skickats in till och accepterats av Stockholms tingsrätt.

Negativa siffror

Enligt de senast tillgängliga siffrorna omsatte bolaget omkring 14,7 miljoner kronor – med ett negativt rörelseresultat om 1,9 miljoner kronor.

Förlustresultatet beskrevs i en rapport som en “direkt följd av signifikanta investeringar i framför allt produkt och marknadsföring”.

Sajten Habit uppger att det var expansionen till USA som blev för kostsam.

– Det stämmer överens med vad ledningen har sagt till mig, säger konkursförvaltaren Niklas Emthén till Breakit.

Konkurserna minskar

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 5 procent under juni jämfört med samma period föregående år. 

– För tredje månaden i följd noteras en minskning, om än en försiktig sådan, i antalet konkurser, vilket inger försiktig optimism inför framtiden, meddelar UC i sin rapport.

Minskar i byggbranschen

Konkurserna minskade i byggbranschen och partihandeln, medan de ökade i hotell- och restaurangbranschen och detaljhandeln.

– Riksbankens företagsundersökning från maj och Konjunkturinstitutets barometer från juni visar att den tidigare försiktiga optimismen hos företag i Sverige har mattats av, säger UC:s analytiker Amanda Aldestam.

– Trots detta visar våra junisiffror på en fortsatt försiktig nedgång när det kommer till konkurstal. Inom hotell- och restaurang och detaljhandel ökar i stället konkurserna något.

Arkivfoto: Wander Creative

Text: Redaktionen

Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”

2025 07 01

Flera svenska företag gör internationell succé.

Intresset för svenskt godis är enormt.

På sociala medier har det unika svenska lösgodiset trendat – och det har lett till enorma framgångar för svenska företag.

Suget är stort såväl i Sverige som internationellt, rapporterar Breakit.

“Hur mycket som helst”

Eivind Granås, vd på godistillverkaren Godisfabriken Aroma, förklarar att det är ett enormt intresse.

– Det är som ett stort svart hål som man kan sälja hur mycket godis som helst till, säger han.

Internationellt sug

Granås berättar att hans företag ibland måste tacka nej till amerikanska kunder för att se till att efterfrågan hemma i Sverige möts först.

Han förklarar även att det är fler länder än USA som har fått upp intresset för det svenska godiset.

– Fler länder än USA visar intresse nu, Sydkorea exempelvis. Så det kanske blir nästa stora marknad, säger han.

Flera andra godisföretag som Breakit har pratat med vittnar om ett till synes omättligt intresse – som inte är på väg att försvinna inom en nära framtid.

Uppmärksammas

Det stora intresset för svenskt godis har uppmärksammats internationellt.

Amerikanska New York Post skriver så här:

– Det som lockar med den svenska sötsaken är att den innehåller riktigt socker, inte majssirap med hög fruktoshalt, ett vanligt sötningsmedel i amerikanska godisar, och att den dessutom finns i ovanliga smaker och former.

“Långvarig tradition”

Även det kanadensiska public service-bolaget har tagit upp trenden.

De skriver också att det som gör att svenskt godis sticker ut är att det lutar sig mot ovanliga former och smaker, och bort från tillsatser som vanligtvis finns i nordamerikanskt godis.

– Landet har en långvarig tradition som kallas lördagsgodis, där familjer är kända för att ladda upp med godis, skriver kanadensarna om det svenska fenomenet.

– Seden föddes ur en studie från 1950-talet av medicinska forskare som fann att nationens tandhälsa skulle förbättras om de begränsade sitt godisätande till en dag i veckan.

Foto: V. Gariev

Text: Redaktionen

Fullständig mardröm för Coop – “En flopp”

2025 06 30

Livsmedelskedjan Coop är i kris.

Uppförsbacken har blivit brant för Coop.

Livsmedelskedjan står inför mycket stora ekonomiska utmaningar.

Coop förlorar marknadsandelar till konkurrenterna – och förlorar stora summor pengar.

Stora förluster

Rörelseförlusterna för Coops butiker uppgick till hela 1,65 miljarder kronor förra året.

Det framgår av en kartläggning från Dagligvarunytt.

– Coop-familjen har haft ett ansträngande år och många omvärldsfaktorer har också påverkat vår försäljning negativt, sade Meta Persdotter, vd på Coop Östra.

“En flopp”

Thomas Ohlén, senior analytiker på branschtidningen Dagligvarunytt, kommenterar den krisartade utvecklingen.

– Satsningen på lågpriskedjan Xtra har blivit en flopp, säger han enligt DN.

– Målet på 150 butiker blev efter tre och ett halvt år bara 62.

Läs mer: Oroväckande uppgifter för Ica

Det är Coop

För 125 år sedan, den 5 september 1899 bildades Kooperativa Förbundet, KF, grunden för dagens Coop. 

Coop är idag en av Sveriges största livsmedelskedjor och de har cirka 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder.

– Genom landets 26 konsumentföreningar har Coop fyra miljoner medlemmar och ägare, förklarar kedjan.

Är dyrast

Som om de stora förlusterna inte vore nog visar även en ny undersökning från undersökningsföretaget Matpriskollen att Stora Coop har den dyraste matkassen.

Stora Coop är dyrast i 33 av de 36 undersökta kategorierna, uppger DN.

– Coop kanske inte riktigt har hängt med i sista årens prisfokus där vi ser att flera kedjor och butiker inte vill ha för stort avstånd till de ordinarie priserna hos Willys, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.

Under de senaste åren har matpriserna varit kraftigt omdebatterade med anledning av de höga priserna som har varit.

Livsmedelsjättarna har beskyllts för omotiverat höga priser och missnöjet hos svenskarna har varit stort.

Nu har inflationstakten kommit ned till lägre nivåer igen och ligger kring Riksbankens mål på två procent.

Foto: Coop

Text: Redaktionen