Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”

2025 07 01

Flera svenska företag gör internationell succé.

Intresset för svenskt godis är enormt.

På sociala medier har det unika svenska lösgodiset trendat – och det har lett till enorma framgångar för svenska företag.

Suget är stort såväl i Sverige som internationellt, rapporterar Breakit.

“Hur mycket som helst”

Eivind Granås, vd på godistillverkaren Godisfabriken Aroma, förklarar att det är ett enormt intresse.

– Det är som ett stort svart hål som man kan sälja hur mycket godis som helst till, säger han.

Internationellt sug

Granås berättar att hans företag ibland måste tacka nej till amerikanska kunder för att se till att efterfrågan hemma i Sverige möts först.

Han förklarar även att det är fler länder än USA som har fått upp intresset för det svenska godiset.

– Fler länder än USA visar intresse nu, Sydkorea exempelvis. Så det kanske blir nästa stora marknad, säger han.

Flera andra godisföretag som Breakit har pratat med vittnar om ett till synes omättligt intresse – som inte är på väg att försvinna inom en nära framtid.

Uppmärksammas

Det stora intresset för svenskt godis har uppmärksammats internationellt.

Amerikanska New York Post skriver så här:

– Det som lockar med den svenska sötsaken är att den innehåller riktigt socker, inte majssirap med hög fruktoshalt, ett vanligt sötningsmedel i amerikanska godisar, och att den dessutom finns i ovanliga smaker och former.

“Långvarig tradition”

Även det kanadensiska public service-bolaget har tagit upp trenden.

De skriver också att det som gör att svenskt godis sticker ut är att det lutar sig mot ovanliga former och smaker, och bort från tillsatser som vanligtvis finns i nordamerikanskt godis.

– Landet har en långvarig tradition som kallas lördagsgodis, där familjer är kända för att ladda upp med godis, skriver kanadensarna om det svenska fenomenet.

– Seden föddes ur en studie från 1950-talet av medicinska forskare som fann att nationens tandhälsa skulle förbättras om de begränsade sitt godisätande till en dag i veckan.

Foto: V. Gariev

Text: Redaktionen

Jättesmäll för klassisk lågpriskedja – har 92 butiker i Sverige

2025 07 24

Butikskedjan ÖoB förlorar hundratals miljoner.

Den klassiska lågpriskedjan har länge haft en stark närvaro i Sverige.

Nu kommer dock besked om att det inte tycks gå speciellt bra för den Europrisägda kedjan.

En färsk årsredovisning har precis kommit in – och av den framgår förluster på hundratals miljoner för ÖoB, rapporterar E-handel.

Hundratals miljoner

Europris har som bekant blivit ensam ägare av ÖoB, och under det första året som ensam ägare framgår att omsättningen ligger kvar på stabila fyra miljarder kronor.

Däremot ser det betydligt värre ut när det kommer till kedjans rörelseresultat.

År 2023 blev det ett minusresultat på ungefär 27 miljoner kronor för ÖoB.

2024 växte förlusten rejält – och det handlar om en rörelseförlust om drygt 300 miljoner kronor, uppger E-handel.

Jättesmäll

Rörelsemarginalen faller därmed från minus 0,7 procent till minus 7,5 procent.

Europris vd Espen Eldal har tidigare sagt att stora investeringar behöver göras.

– ÖoB har varit underinvesterat och stått stilla i många år, sade han till Market.

– Det vi gjort hittills är långt ifrån tillräckligt för att nå de resultat vi önskar.

92 butiker i Sverige

Lågpriskedjan ÖoB har 92 butiker runt om i Sverige.

I samband med att Europris köpte ÖoB uttalade sig Espen Eldal optimistiskt om förvärvet.

– I maj nådde vi en viktig strategisk milstolpe på vägen mot att skapa en nordisk mästare inom lågprissortiment detaljhandel, med Europris och ÖoB som ledande varumärken med liknande koncept i Norge och Sverige.

“Vill nå potentialen”

I ett pressmeddelande uttalade han förhoppningar om att “låsa upp” potentialen som han och Europris bedömer finns i lågpriskedjan.

– Vi har inlett ett ambitiöst program för att frigöra ÖoB-potentialen, och jag är glad att säga att arbetet med att integrera ÖoB har fått en bra start.

Läs mer: Byggbolag går i konkurs

Läs mer: Hemköp slår larm – tvingas till drastisk åtgärd

Foto: J Appel

Text: Redaktionen

Byggbolag går i konkurs

2025 07 23

Nu kommer besked om att ytterligare ett svenskt byggbolag stupar.

De senaste åren har varit ett stålbad för byggbranschen.

Bolag i många olika branscher har tvingats tacka för sig – men den synnerligen räntekänsliga byggbranschen har stått inför särskilt stora utmaningar.

Nu kommer besked om ytterligare en konkurs i byggbranschen.

Går i konkurs

Den här gången handlar det om det Örebrobaserade bolaget Structural Group Sverige.

Företaget grundades år 2013 och har bland annat arbetat med betong- och anläggningsarbete.

– Det har varit en stor verksamhet med runt 80 miljoner i omsättning förra året och över 100 miljoner året innan, säger Clas Rosdahl som förvaltar konkursen till Nerikes Allehanda.

– Men det är en vikande marknad i byggbranschen.

Svårt att få in projekt

Bolaget har under den senaste tiden haft det svårt att få in nya projekt med hänvisning till den svajiga konjunkturen.

Verksamheten har nu stoppats och bolaget försöker sälja tillgångar, främst maskiner och fordon.

Förra året hade Structural Group Sverige 20 anställda – men nu har alla tvingats lämna.

Viss minskning

Om än just byggbranschen drabbats särskilt hårt av de senaste årens ekonomiska nedgång syns nu en viss minskning av antalet konkurser.

Affärs- och kreditinformationsföretaget UC noterar en minskning av konkurser inom bland annat byggbranschen och inom partihandeln, detta om 24 respektive 18 procent.

Utdragen lågkonjunktur

Amanda Aldestam, analytiker på UC, kommenterar.

– Sveriges ekonomi präglas av en utdragen lågkonjunktur med BNP lägre än vad som tidigare prognostiserats, hög arbetslöshet och avvaktande investeringar, säger hon.

– Riksbankens företagsundersökning från maj och Konjunkturinstitutets barometer från juni visar att den tidigare försiktiga optimismen hos företag i Sverige har mattats av. Trots detta visar våra junisiffror på en fortsatt försiktig nedgång när det kommer till konkurstal.

Läs mer: Modebolag går i konkurs

Foto: C. Hill

Text: Redaktionen