Svenskar luras på sommarnöje – bedrägerier skjuter i höjden

2025 06 26

Många svenskar blir lurade på sitt sommarnöje.

På sommaren är det många som vill passa på att roa sig.

En av de mest populära sommaraktiviteterna är att gå på konserter och event.

Men allt fler svenskar blir lurade när de köper biljetter.

Många blir lurade

Många svenskar blir lurade när de köper biljetter i andrahand.

Problemet har skjutit i höjden på senare år – bland annat på Facebook, rapporterar TV4.

En administratör för en av Sveriges största Facebookgrupper för andrahandsbiljetter vittnar om en stor ökning av bedrägerier på senare år.

– Vi kastar ut omkring 40 personer per vecka, som är potentiella bedragare, säger Sofia Björkholm, administratör i gruppen, till kanalen.

De som utsatta för bedrägerier förlorar både pengar och möjligheten att gå på det event de hade velat.

– Folk kontaktar oss och berättar att de blir lurade, det är jättetrist och hemskt att det händer, säger Sofia Björkholm.

Gruppen har nu lanserat sajten norti.se där säljaren får verifiera sig med bank-id, enligt kanalen.

Tänk på detta för att slippa bli lurad

Det finns ett enormt intresse för andrahandsbiljetter. Många bedragare lockas till den marknaden eftersom efterfrågan är större än utbudet.

Om man vill köpa andrahandsbiljetter gäller det alltså att se upp, bland annat för Facebookkonton som kan se normala ut men egentligen är falska.

Det finns flera saker som man bör tänka på när man köper biljetter i andrahand, skriver Ticketmaster på sin hemsida.

Det allra säkraste är att bara köpa biljetter från officiella källor, alltså den officiella biljettförsäljaren för evenemanget.

Ett annat tips är att vara skeptisk till överdrivet generösa biljettpriser.

– Om biljetterna verkar vara alltför billiga för att det ska vara sant, är det förmodligen så, skriver Tickermaster.

Man ska dock även se upp för överdrivet dyra biljetter, då det också kan handla om bedrägeri.

Andra tips är att inte köpa biljetter innan officiellt biljettsläpp, och att undvika utskrivna biljetter eftersom de redan kan vara sålda till någon annan.

Foto: Y. de Wit

Text: Redaktionen

Dystert besked för svensk ekonomi – två branscher pekas ut

2025 07 28

Nu kommer ett negativt besked för svenskt näringsliv.

Utsikterna för svensk ekonomi är inte särskilt ljusa – åtminstone inte enligt svenska företag.

Nya prognossiffror i Global Business Optimism Index (GBOI) från Dun & Bradstreet visar att affärsoptimismen bland svenska företag förväntas minska.

Ekonomisk osäkerhet

Det svenska näringslivet väntas bromsa in under tredje kvartalet, enligt de nya siffrorna.

Svenskt Business Optimism Index, alltså affärsoptimismen, väntas sjunka med 3,0 procent under det tredje kvartalet, enligt Dun & Bradstreet.

Det betyder att den samlade nedgången hittills i år landar på 7,1 procent.

Det råder en stor ekonomisk osäkerhet i Sverige, liksom i Europa och världen.

Och två branscher pekas specifikt ut som extra pessimistiska.

– Den här konsekventa nedgången återspeglar en långvarig ekonomisk osäkerhet, där framförallt branscher som livsmedelstillverkning och elektronik präglas av tydlig pessimism, säger Henrik Hargéus, affärsdataanalytiker på Dun & Bradstreet, i ett uttalande.

Samtidigt finns en tydlig ljuspunkt.

Trots pessimismen så ser det ändå bättre ut i Sverige än i många andra länder.

Bättre än i andra länder

Om man jämför med många andra länder så ser utvecklingen ut att bli mindre dramatisk i Sverige.

Svenska företag ser med väldigt stor försiktighet på den närmaste framtiden, men är ändå inte lika pessimistiska som företagen i många andra länder.

Europas nedgång i indexet under det tredje kvartalet tros bli hela –8,4 procent, medan det globala genomsnittet ser ut att landa på –6,5 procent.

– Sverige sticker ut genom att hålla sig mer stabilt än både Europa och det globala genomsnittet. Det tyder på att svensk ekonomi har en inneboende motståndskraft – även när orosmolnen hopar sig, säger Henrik Hargéus.

Dystert för mellanstora företag

Trots det finns det anledning till oro. Siffror visar också att investeringsviljan minskar med –7,1 procent, det finansiella självförtroendet försvagas och leveranskedjornas stabilitet sjunker.

Det tycks se extra dystert ut för mellanstora företag.

– Siffrorna visar tydligt var det gör mest ont – i de mellanstora företagen. De upplever tryck från flera håll samtidigt – svagare efterfrågan, högre kostnader och exportoro. Det är en grupp vi behöver lyssna noga på framåt, säger Henrik Hargéus.

Foto: iXimus

Text: Redaktionen

Klassisk choklad ska förändras

2025 07 29

En klassisk chokladkaka kommer att förändras inom kort.

Chokladmärket Fazer är ett av Finlands mest kända varumärken.

Bland deras produkter finns bland annat den klassiska chokladkakan Fazer Blue.

Men nu ska chokladkakan förändras.

Chokladkakan förändras

Den senaste tiden har kostnader för råvaror och tillverkning skjutit i höjden, uppger Fazer, enligt Yle.

Därför ska den klassiska chokladkakan nu minska i storlek.

– Genom att minska storleken blir effekten av stigande kostnader på slutprodukten mindre, säger Liisa Eerola, kommunikationsdirektör på Fazer Konfektyr, till kanalen.

”Fazer Blue” kommer i framtiden att vara på 180 gram istället för 200 gram, rapporterar kanalen.

Det innebär att chokladkakan blir 10 procent mindre.

Den lite mindre chokladkakan kommer snart att komma ut i butikerna.

– Förändringen i storlek kommer att synas i butikerna med glidande effekt från och med slutet av augusti, enligt Eerola.

Även flera andra av Fazers förpackningar kommer att bli mindre.

Det är emellertid upp till butikerna att bestämma hur konsumentprissättningen påverkas, uppger Fazer.

Marabou har gjort samma sak

Det är inte bara Fazer som vidtar åtgärder mot ökade kostnader för råvaror och tillverkning.

Tidigare i år fattade klassiska Marabou ett liknande beslut.

I april meddelade Mondelez Sverige att flera produkter från Marabou justeras, rapporterade TV4.

Bland annat meddelade man att chokladkakan på 200 gram görs om till 160 gram och att Aladdin- och Paradisaskarna minskas från 500 till 410 gram.

– Vi har under en lång tid sett kraftiga ökningar i råvarukostnader genom vår leveranskedja. Nyckelingredienser har nått rekordhöga priser, och energi, förpacknings- och transportkostnader fortsätter också att vara relativt höga, sade Julia Lindberg, vd på Mondelez Sverige, i ett uttalande.

Mondelez Sverige uttryckte förståelse för att konsumenter inte skulle uppskatta beslutet.

– Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter, sade Mondelez kommunikationschef Negar Sabaghzadeh, enligt kanalen.

Foto: Towfiqu Barbhuiya

Text: Redaktionen