Ahlgrens bilar slår till med oväntad satsning
2025 06 09
Cloetta ger besked om en oväntad Ahlgrens bilar-satsning.
Ahlgrens bilar är bland det mest klassiska svenska godiset som finns.
Marknadsföringen om godiset handlar inte sällan om att det är “Sveriges mest sålda bil”.
Nu slår Cloetta till med en oväntad satsning som inte har någonting som helst att göra med godis.
Nya satsningen
I samband med att Stockholms modevecka inleds visar Cloetta upp den nya satsningen.
I samarbete med konstnären Bucktron gör Ahlgrens bilar debut i modevärlden.
– Resultatet är en handgjord, limiterad sko där nostalgi, lekfullhet och avantgarde möts, framhåller Cloetta i ett pressmeddelande.
“Överdimensionerad tolkning”
Stockholmsbaserade Bucktron, som tidigare samarbetat med modevarumärken som Acne Studios, Byredo och Axel Arigato, är inblandad i projektet.
– Med färger och former hämtade direkt från det ikoniska godiset har konstnären Bucktron skapat en fantasifull och överdimensionerad tolkning av Ahlgrens bilar, meddelar Cloetta.
– Skorna är tillverkade i de välkända originalfärgerna, paketerade i en specialdesignad jätteförpackning som återskapar en klassisk Ahlgrens bilar-påse.
Kommenterar satsningen
Bucktron själv säger att “dynamiken mellan ett godis och en sko kunde knappast vara mer oväntad”.
– Jag har haft ett leende på läpparna genom hela processen, från materialexperiment till digitala modeller och den första prototypen.
“Vi gjorde skor”
Skorna släpps under Stockholms modevecka i en limiterad upplaga.
Carl Abrahamsson, Brand Manager på Cloetta Sverige, understryker att “Ahlgrens bilar har varit en godisfavorit sedan 1953”.
– Nu tar vi ett oväntat steg och kliver lekfullt in på den dynamiska modescenen med en kampanj som hyllar kreativiteten och engagemanget hos våra konsumenter. Vi gjorde som de föreslog: något annorlunda och udda. Vi gjorde skor.
Ahlgrens första skumbilar producerades i godisfabriken i Gävle år 1953 och fick namnet “Ahlgrens bilar” år 1970.
Läs mer: Ica-butik firar – bjuder på konsert
Foto: Cloetta Sverige
Text: Redaktionen