Snabbmatsjätte storsatsar i Sverige – öppnar mängder av restauranger
2025 05 20
Den amerikanska snabbmatskedjan Subway expanderar kraftigt i Norden.
Subway har ingått ett nytt avtal med finska restauranggruppen Nordic Bites Group Oy, som sedan tidigare driver 180 Subway-restauranger i Finland och 160 i Sverige.
Antalet restauranger väntas nu öka kraftigt.
Fram till år 2032 kommer över 250 nya Subway-restauranger att öppnas i Sverige, Finland, Danmark och Norge.
Expansionen innebär att kedjan kommer att ha över 600 restauranger i Norden.
– Subways popularitet i Norden har ökat markant och vi ser nu en större efterfrågan från gäster som vill ha nylagade, goda och prisvärda måltider. Med över 15 års erfarenhet som Subway-partner är teamet bakom Nordic Bites Group nu i en perfekt position för att accelerera restaurangexpansionen och locka ännu fler gäster i hela regionen, säger Kagan Sanli, tillförordnad vd för EMEA på Subway, i ett uttalande.
Ny Sverigechef
Petteri Lehtimäki, vd för Nordic Bites Group Oy, uttalar sig också om storsatsningen.
– Vi är glada över att ta nästa steg i vårt partnerskap med Subway, säger han och fortsätter:
– Subway är ett ikoniskt varumärke med ett unikt erbjudande på marknaden. Vi ser fram emot att stärka Subways position som den ledande smörgåsdestinationen i Norden och att erbjuda en konsekvent bra gästupplevelse. Vi har också stärkt ledningsgruppen för att ta Subway i Norden till nästa nivå.
Vidare meddelar Lehtimäki att Subway kommer att få en ny chef i Sverige.
Kay Berg, tidigare vd för The Body Shop, blir ny landschef för Subway Sverige.
– Jag är hedrad över att nu bli en del av ett så välkänt varumärke och att få arbeta tillsammans med det skickliga Subwayteamet. Tillsammans kommer vi att fokusera på långsiktig tillväxt och framgång för varumärket. Med ett starkt nätverk av etablerade restauranger kommer vi att säkra framtiden för vårt livfulla varumärke, säger den nya Subwaychefen.
Internationell tillväxtstrategi
Subways expansion i Norden är en del av kedjans internationella tillväxtstrategi. Snabbmatsjätten planerar att fördubbla antalet restauranger i Europa, Mellanöstern och Afrika under de kommande åren.
Foto: Vladis159
Text: Redaktionen