Stora Netflix-förändringar på gång
2025 05 07
Streamingjätten Netflix kommer att förändras.
Netflix fortsätter att cementera sin position som världens ledande streamingbolag.
För att fortsätta utmana konkurrenterna arbetar just nu bolaget med något av ett ansiktslyft.
Streamingjätten har flera förändringar på gång, rapporterar CNN.
Netflix förändras
Streamingjätten tillkännager nu en större översyn av sin hemsida, den första omdesignen sedan de presenterade sin nuvarande hemsida i november 2013.
Dessutom meddelar Netflix att de kommer att börja testa generativ AI-boostad sökning och ett TikTok-liknande vertikalt videoflöde på mobilen.
Medan Netflix betonar att dessa initialt kommer att betraktas som ”små tester”, vilket innebär att inte alla Netflix-användare initialt kommer att få verktygen, antyder testens globala skala ett mycket större åtagande.
“Mer relevant”
Netflix förklarar några av satsningarna.
– Vi sätter all information som du behöver för att göra ett välgrundat val om vad du ska titta på i centrum, framhåller streamingjätten.
– På så sätt kan du bättre fokusera på vad som gör varje titel relevant för dig, med rubriker som ”Emmy Award Winner” eller ”#1 i TV Shows”.
Flyttar funktioner
Netflix fortsätter.
– Hittills har genvägarna till Sök och Min lista legat lite undangömda på vänster sida, menas det.
– Nu flyttar vi dem till toppen av sidan där de syns bättre och är lättare att komma åt. Vi gör rekommendationerna på startsidan mer lyhörda för dina humör och intressen i stunden.
Stark rapport
I april presenterade Netflix en stark kvartalsrapport.
Intäkterna och rörelseresultatet ökade med 13 procent respektive 27 procent jämfört med föregående år.
Båda var högre än bolagets prognos tack vare något högre abonnemangs- och annonsintäkter.
– Vi genomför våra prioriteringar för 2025: att förbättra vårt utbud av serier och filmer och öka vår annonsverksamhet; att vidareutveckla nyare initiativ som liveprogram och spel; och att upprätthålla en sund intäkts- och vinsttillväxt, skrev Netflix i samband med rapporten.
Foto: VentiViews
Text: Redaktionen