Powers besked: “Vår största satsning hittills”

2025 05 06

Butikskedjan Power ger besked om deras “största satsning hittills”.

Det rör sig om vad kedjan beskriver som en “jätteöppning” i Barkarby.

Power satsar 25 miljoner kronor på vad som enligt kedjan kommer att bli scenen för Powers mest ambitiösa butikssatsning hittills.

– Den 8 maj slår POWER upp dörrarna till sin största satsning hittills. Flaggskeppet i Barkarby blir startskottet för kedjans mest ambitiösa år, menar kedjan.

“Inte bara en butik”

Kedjan sparar inte på satsningen, utan förklarar att det handlar om ett omfattande tag för att locka kunder.

I entréplanet finns det senaste inom vitvaror och småelektrisk, med ett köksrum från AEG där kockar och influencers kan laga mat live, och shop-in-shop lösningar från bland annat JURA, Samsung, Dyson och Dreame.

– Det här är inte bara en ny butik. Det här är ett statement, säger vd Magnus Kreuger i ett pressmeddelande.

"Stor tro"

På övervåningen breder 1500 kvadratmeter ut sig, dedikerade till teknik, gaming och underhållning – med 35 meter lång TV-vägg, stor hörlursavdelning och profilerade butikskoncept från Samsung, Apple, LG och Nintendo.

– Vi har stor tro på Barkarby, som har en vision om att vara Sveriges mest energifyllda stadsmiljö, fortsätter Kreuger.

– Här har både möbeljättar och elektronikgiganter etablerat sina allra första varuhus, och det är ingen slump. Barkarby är den perfekta platsen för stora satsningar, och den 8 maj öppnar vi dörrarna till vår största satsning hittills i Sverige.

Rustar för öppningsfest

Kedjan räknar med stort tryck redan kvällen före öppningen. 

För att ge de första kunderna en “så bra upplevelse som möjligt sätts ett 190 kvadratmeter stort värmetält upp med gratis kaffe, gaming och underhållning”.

Dessutom bjuds alla i kön på korv, kanelbullar och kaffe.

Fortsätter satsa

Power fortsätter därmed att satsa på att ta marknadsandelar.

Detta i en tid då många företag är återhållsamma med investeringar givet det rådande läget i den bredare ekonomin.

Foto: Power N. Edling

Text: Redaktionen

Willys anklagas för att lura kunder – “Känner mig bedragen”

2025 06 03

En Willys-butik anklagas nu för att flytta fram bäst före-datumen.

För bara ett par veckor sedan riktades liknande anklagelser mot en Ica Maxi-butik i Jönköping.

Nu menar en kund som ofta besöker Willys i Södertälje hamn att butikspersonalen flyttar fram bäst före-datumen på bröd genom att märka om paketeringen.

Det rapporterar Länstidningen.

“Känner mig bedragen”

Kunden “Robin” – som inte velat träda fram med sitt riktiga namn – menar att han känner sig bedragen.

– Han satte på nya lappar med nytt bäst-före-datum över den gamla lappen. Men den nya lappen gick att ta bort och då såg jag att de förlängt datumet med en hel månad, säger han till LT.

“Förstår nu”

Enligt “Robin” märktes bröd om från att ha ett utgångsdatum den 2 juni till den 6 juli.

– Nu förstår jag varför brödet möglar så snabbt här hemma, säger han.

När LT besökte butiken och påpekade datummärkningen kom svaret “det är fel, det är fel”, och brödet plockades bort.

Enligt butiken rör det sig om att en anställd gjort ett misstag där personen skrev fel datum “som sedan korrigerades”.

Läs mer: Ica-butik går i konkurs – drevs i fem generationer

Tidigare anställd larmade

Liknande uppgifter kom för bara ett par veckor sedan från Ica Maxi i Jönköping.

En tidigare anställd berättade då om pajer som packas om med nytt datum och återkommande fusk med matsäkerheten.

– Vi fick instruktioner om att så länge det inte är mögel på pajerna är de okej. Jag kände att vi lurade kunder, sade den före detta anställda till SVT.

Anmälde problemen

Personen i fråga slutade vid butiken 2024 kort efter att ha anmält bristerna till miljö- och hälsoskyddskontoret i Jönköping.

Butikschefen svarade på uppgifterna att det vore beklagligt om det stämmer, men att “det inte är så våra rutiner är”.

Läs mer: Klädföretag i konkurs efter 43 år

Läs mer: FI varnar: Ta inga lån från dessa företag

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen

Putin får massivt stöd – otäck produktion ökar dramatiskt

2025 06 05

Ryssland har skalat upp sin drönarproduktion ordentligt.

I dagsläget tillverkar det sanktionstyngda landet tre gånger fler långdistansdrönare än Ukraina.

– Ukraina producerar cirka 100 långdistansdrönare per dag, medan Ryssland har lyckats skala upp produktionen till 300 per dag, medgav Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj på en pressträff förra veckan.

Dessutom väntas Ryssland kunna producera två miljoner småskaliga drönare under 2025.

Ett viktigt besked för den ryska krigsmakten.

Under det över tre år långa kriget har dönartekniken visat sig vara helt avgörande på slagfältet.

Drönarna har förändrat krigföringen genom att vara billiga, effektiva, svårupptäckta och flexibla. Exempelvis använder båda länderna små beväpnade drönare för slå ut trupp och fordon.

Både Ryssland och Ukraina använder också mängder av långdistansdrönare i storskaliga luftanfall.

Kina pekas ut

Enligt Ukraina finns det en huvudförklaring till Rysslands storskaliga drönarproduktion: det massiva stödet från Kina.

– Kinesiska tillverkare och förser dem med hårdvara, elektronik, navigation, optiska system, telemetrisystem, motorer, mikrokretsar, processormoduler, antennfältsystem och styrkort, säger Oleh Aleksandrov, talesperson för den ukrainska utrikesunderrättelsetjänsten, till Politico.

Enligt Aleksandrov gör kinesiska företag allt för att dölja sitt stöd till det ryska anfallskriget.

– De använder så kallade skalbolag och byter ständigt namn. De gör allt för att undvika att bli föremål för exportkontroll och sanktioner.

Kina nekar

Den kinesiska regimen har upprepade gånger förnekat att landet levererar drönare eller vapenkomponenter till Ryssland.

Både Ukraina och USA hävdar dock motsatsen.

– Kina är den främsta leverantören av verktygsmaskiner, mikrochip och nitrocellulosa och andra föremål med dubbla användningsområden som Moskva använder för att öka sin militära kapacitet, sade den dåvarande amerikanske utrikesministern Antony Blinken i april 2024.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen