H&M-butik stänger – efter 50 år

2025 04 28

H&M stänger nu en butik som funnits sedan 1970-talet.

Modekedjan har tagit beslut om att slå igen dörrarna till butiken i Femman inne i Nordstan i Göteborg.

Detta efter 50 år.

Det är den andra H&M-butiken som stängs ner i Göteborg på kort tid, rapporterar Göteborgs-Posten.

Efter 50 år

I januari månad stängde H&M:s Cos-butik.

Nu bekräftar kedjan att butiken i Nordstan – som har funnits där sedan 1970-talet – stängs.

– Ja, det stämmer att vår butik i Femman ska stänga i slutet av året, förklarar presschef Pima Platin för GP.

Det är anledningen

Beslutet har tagits för att H&M anser att det finns andra platser där deras butiker kan gå bättre.

– Anledningen till det är helt enkelt att vi kontinuerligt utvärderar vår butiksportfölj för att säkerställa att våra butiker finns i de bästa lägena, vilket inkluderar både öppning och stängning av butiker, fortsätter Platin.

Och expanderar

Det är dock inte bara nedstängningar på gång för den klassiska modekedjan.

Tidigare i år gav H&M besked om att kedjan ska öppna sin första butik någonsin i El Salvador.

– H&M planerar att öppna sin första butik i El Salvador under andra halvåret 2025 genom franchisepartnern Hola Moda. H&M fortsätter därmed sin expansion i Latinamerika.

H&M finns för närvarande även i Mexiko, Peru, Uruguay, Chile, Colombia, Dominikanska republiken, Ecuador, Guatemala, Panama och Costa Rica. 

De har tidigare meddelat att bolaget kommer att öppna sin första butik och online i Brasilien i slutet av 2025.

Bred oro

Oron är fortsatt påtaglig vad gäller den bredare ekonomin.

Handeln befinner sig i en fortsatt svår situation och många butikskedjor inom bland annat mode har tvingats stänga ner under de senaste åren.

Osäkerheten är stor kring Donald Trumps tullar – och många inväntar fler detaljer om eventuella överenskommelser för nya handelsavtal från andra sidan Atlanten.

Det återstår att se hur tullarna kommer att påverka den globala ekonomin – men ekonomiska experter har uttryckt att tullarna kan komma att slå hårt.

Foto: Sei

Text: Redaktionen

Rysk bransch i kris – konkurskaos

2025 09 15

Ännu en rysk bransch har stött på enorma problem.

Den ryska ekonomin kantas av stora utmaningar.

Situationen i tågsektorn, kolindustrin och flygsektorn är tuff.

Nu kommer även uppgifter om att den ryska fastighetsbranschen är i kris, rapporterar RBC Ukraine.

Konkurskaos

Investeringarna i rysk fastighetsmarknad sjönk med nästan 50 procent under första halvåret 2025.

Andra indikatorer tyder på omfattande konkurser bland fastighetsutvecklare.

Enligt uppgifter riskerar mellan 20 och 30 procent av alla utvecklare i Ryssland konkurs.

Låg efterfrågan

Den ukrainska underrättelsetjänsten uppger att byggsektorn lider av låg efterfrågan, begränsat statligt stöd och en omdirigering av resurser till kriget i Ukraina. 

Detta har lett till lägre försäljning, högre skuldbörda och stoppade byggprojekt.

– De mest utsatta är företag inom segmentet för massbostäder som är beroende av efterfrågan på bolån, menas det.

– Mer än 19 procent av byggherrarna skjuter officiellt upp slutförandet av sina projekt, och förseningar på mer än sex månader placerar dem i kategorin ”problematiska”.

Sänkt räntan

Den ryska centralbanken har nu sänkt räntan från 18 till 17 procent.

Landets centralbank varnade dock för att situationen kommer att förvärras, inte förbättras, främst på grund av det växande budgetunderskottet, rapporterar Politico.

Över målet

Centralbanken siktar på en inflationstakt på cirka fyra procent – att jämföra med målet i Sverige och USA som är två procent.

Officiella uppgifter visar att inflationen sjönk till 8,1 procent i augusti från 8,8 procent i juli. 

Många analytiker anser dock att den faktiska inflationstakten är betydligt högre.

Samtidigt råder oro över att den ryska ekonomin kan vara på väg mot en recession.

Putin fortsätter att trycka in pengar i krigskassan för att fortsätta bedriva kriget i Ukraina samtidigt som flera sektorer på hemmaplan har det kämpigt.

Läs mer: Nya regler för ryssar i Sverige

Foto: S. Sakharovskyj

Text: Redaktionen

Svenskt företag säljs till USA – för 10 miljarder

2025 09 16

Ett svenskt AI-företag säljs till USA för en miljardsumma.

Den artificiella intelligensens framfart har varit på mångas läppar under de senaste åren.

Techjättar som Google, Microsoft och Meta satsar stora pengar på AI.

Nu kommer besked om att det svenska AI-företaget Sana köps upp av den amerikanska mjukvarujätten Workday för 1,1 miljarder dollar – motsvarande ungefär 10 miljarder kronor.

Säljs till USA

Workday är noterat på New York-börsen med ett marknadsvärde på omkring 60 miljarder dollar.

Intresset som företaget har fattat för svenska Sana har nu blivit så pass konkret att Sana säljs till mjukvarujätten.

– Workday har ingått ett definitivt avtal om att förvärva Sana, ett ledande AI-företag som bygger nästa generations verktyg för företagskunskap, framhåller Workday i ett pressmeddelande.

– Sana kommer att driva en ny Workday-upplevelse – där kunskap, data, handling och lärande förenas och skapar den nya fronten för arbete.

“Kommer hjälpa oss”

Gerrit Kazmaier, chef för produkt och teknik hos Workday, tycks vara mycket nöjd med affären.

– Sanas team, AI-inbyggda tillvägagångssätt och vackra design ligger helt i linje med vår vision att omforma framtidens arbete, säger han.

– Detta kommer att göra Workday till den nya "front door" för arbete, som levererar en proaktiv, personlig och intelligent upplevelse som frigör oöverträffade AI-förmågor för arbetsplatsen.

Det är Sana

Stockholmsbaserade Sana grundades för nio år sedan och har sedan dess tagit in 130 miljoner dollar i total finansiering.

Företaget har arbetat med olika typer av AI-lösningar som Workday nu har fått upp intresse för och kommer att integrera i deras egna produkter.

Våg av affärer

Transaktionen förväntas slutföras under det fjärde kvartalet av Workdays räkenskapsår 2026, vilket slutar den 31 januari, rapporterar Bloomberg.

Affären är en del av en våg av affärsaktiviteter inom HR-mjukvarusektorn, efter att riskkapitalbolaget Thoma Bravo förra månaden gick med på att köpa Workdays konkurrent Dayforce för 12,3 miljarder dollar.

Foto: C. Lässman resp Istryfry Marcus

Text: Redaktionen