Svagare Volvo-rapport än väntat

2025 04 23

Volvos kvartalsrapport blev en besvikelse för aktieägare.

På onsdagsmorgonen har Volvo släppt rapporten från det första kvartalet.

Det blev en besvikelse för aktieägare – då vinsten minskade och kom in betydligt lägre än väntat.

Det framgår av Volvos pressmeddelande.

Rapporten ute

Under Q1 2025 minskade nettoomsättningen med 7 procent och uppgick till 121,8 miljarder kronor.

Både det justerade och rapporterade rörelseresultatet uppgick till 13 258 Mkr – det kan jämföras med väntade 14 841 Mkr enligt Affärsvärlden.

Förändrade valutakurser hade enligt Volvo en negativ påverkan på rörelseresultatet om 207 Mkr.

“Osäkerhet kring tullar”

Martin Lundstedt, vd och koncernchef, kommenterar rapporten.

– Under Q1 minskade Volvokoncernens nettoomsättning med 7 procent justerat för valutaförändringar och uppgick till 121,8 miljarder kronor (131,2), säger han.

– Fordonsförsäljningen var 9 procent lägre än under Q1 2024 och allteftersom kvartalet gick ökade osäkerheten kring tullar och deras effekt på den globala handeln.

“Servicen går bra”

Lundstedt lyfter vidare fram serviceverksamheten som han menar går bra.

– Den underliggande serviceaffären fortsatte att växa med stöd av bra utnyttjande av fordon och maskiner på många marknader runt om i världen, menar han.

– Justerat för avyttringen av Arquus och för valuta växte vår serviceaffär med 2 procent jämfört med Q1 2024. På rullande 12-månadersbasis hade vi serviceintäkter på 129 miljarder kronor. 

Aktien backar

I samband med börsöppningen backar Volvo-aktien med ungefär 1,75 procent.

I bredare drag blev det dock en väldigt grön börsöppning och indexen OMXS30 och OMXSPI stiger med drygt en procent.

Det framgår av data från Marketwatch.

Anledningen till börslyftet har att göra med Donald Trumps nya kommentarer.

Den amerikanska presidenten nekar till att vilja avsätta Fed-chefen Jerome Powell – och säger även att han ser betydligt mindre tullar gentemot Kina framför sig.

Det har fått investerare att slappna av lite mitt i tullkaoset och risken för fullskaligt handelskrig.

Foto: BKN-Photography

Text: Redaktionen

16 jun 2026

Ryssland lockar stormakt med jättedeal

2026 06 17

Ryssland har gett ett jätterbjudande.

Ryssland erbjuder Indien tillgång till en av världens största outvecklade fyndigheter av sällsynta jordartsmetaller i Sibirien.

Förhandlingar uppges pågå mellan de två länderna, rapporterar oberoende Moscow Times.

Förhandlingar om fyndighet

Enligt uppgifter från Reuters har Ryssland erbjudit Indien tillgång till Tomtor-fyndigheten i republiken Sakha (Jakutien), som beskrivs som ”en av världens största outvecklade källor till sällsynta jordartsmetaller”.

Fyndigheten är strategiskt viktig eftersom sällsynta jordartsmetaller används i bland annat elbilar, förnybar energi och försvarsindustrin.

Även om Indien har världens tredje största reserver av sällsynta jordartsmetaller har landet för närvarande ingen egen industri för tillverkning av magneter baserade på sällsynta jordartsmetaller.

Vill minska  beroende

Bakgrunden till samtalen är Indiens ambition att minska sitt beroende av Kina, som idag dominerar den globala marknaden för sällsynta jordartsmetaller.

Indiens statliga gruvbolag IREL (India Rare Earths Limited) för enligt Reuters ”hemliga förhandlingar” med det ryska statliga bolaget Rosneft om att få tillgång till prover från fyndigheten.

– Samtalen sker via regeringskanaler, säger källan, och tillade att proverna skulle bearbetas i Ryssland innan de skickas till Indien, skriver Reuters.

Detta gör det möjligt att bedöma mineralinnehållet innan ett djupare samarbete eventuellt inleds.

– IREL har aktivt försökt bredda sina källor till råvaror och utvärderar projekt i Argentina, Australien och Malawi, samtidigt som man diskuterar möjliga partnerskap med japanska och sydkoreanska företag, rapporterar Reuters.

Bygger egen kapacitet

Sällsynta jordartsmetaller är avgörande för modern teknik, och kontroll över produktionen ses allt oftare som en geopolitisk maktfaktor.

Enligt Reuters har Ryssland överfört kontrollen över Tomtor-projektet till Rosneft för att “intensifiera sina insatser för att utveckla sin inhemska sektor för kritiska mineraler”

Samtidigt arbetar Indien med att bygga upp egen kapacitet.

Regeringen i New Delhi har därför godkänt ett program värt cirka 771 miljoner dollar för att stärka inhemsk produktion.

Förhandlingarna ingår också i ett bredare mönster av fördjupade ekonomiska relationer mellan Indien och Ryssland, där båda länderna söker nya partnerskap inom strategiska råvaror.

En indisk delegation besökte Ryssland i maj för samtal om bland annat gruv- och energisamarbete, enligt Reuters.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

Ryssarna inför nytt förbud på Krym

2026 06 17

Nya restriktioner införs på ockuperade Krym.

Tidigare har uppgifter kommit om att ransonering av bränsle har införts på den ockuperade halvön.

Nu inför det ryskinstallerade styret nya restriktioner för befolkningen.

Myndigheterna har infört ett nattligt förbud mot motorcyklar, skotrar och fyrhjulingar. 

De uppger att motorljudet kan förväxlas med drönarattacker och störa luftförsvarets arbete, rapporterar Kyiv Post.

Återkommande attacker

Ukraina har på senare tid riktat återkommande drönarattacker mot just Krym.

Det har skapat så pass stora problem för ryssarna att de nu förbjuder användning av motorcyklar och andra fordon mellan klockan 20 på kvällen och klockan 06 på morgonen.

– Mopedljudet försvårar försvarssystemens arbete. Deras motorer låter likadant som drönare, säger Oleg Krjutjkov, rådgivare till Krym-chefen Sergej Aksionov.

“Drönarångest”

Krym, som olagligt annekterades av Ryssland 2014, har länge marknadsförts av Moskva som ett turistmål under sommaren. 

Men ukrainska attacker mot militära anläggningar, försörjningsvägar och energiinfrastruktur har i allt högre grad blottat halvöns sårbarhet. 

Det har även orsakat vad som beskrivs som en sorts “drönarångest” – en bidragande anledning till varför motorcyklar och fyrhjulingar nu förbjuds nattetid.

Har haft problem

Förra veckan kom uppgifter om stora problem på Krym.

Bensinstationer på halvön hade slut på bensin på torsdagen, rapporterar Reuters.

En person i Sevastopol, halvöns största stad, berättade då att det saknades bränsle på de flesta lokala bensinstationer, och att leveranserna hade svårt att ens hålla jämna steg med det ransoneringssystem som införts under de senaste veckorna. 

Omfattande attacker

Ukraina har gått på offensiven vad gäller de omfattande drönarattackerna.

Utöver energiinfrastruktur runt om i Ryssland siktar Kyivs styrkor ofta in sig på olika militära mål på Krymhalvön, exempelvis luftförsvar och vapendepåer.

Foto: By Maximilian Dörrbecker (Chumwa) - Own work, usingOpenStreetMap datathis file for the orientation map inset, CC BY-SA 2.0

Text: Redaktionen