Legendarisk stad får skarp kritik för inträdesavgift: “Tragiskt”

2025 04 17

Den legendariska italienska turiststaden Venedig införde en inträdesavgift för att få grepp om massturismen. Nu återvänder avgiften – som kritiseras skarpt.

Under det förra året införde Venedig en inträdesavgift i staden – och på fredag är det dags igen.

Nytt för i år är dock att resenärer som anländer i sista minuten betalar dubbelt, rapporterar The Guardian.

Drog in 26 miljoner

Nu kritiseras återigen avgiften av stadens politiska opposition, som menar att den inte gör någon som helst skillnad.

Samtidigt drog initiativet in 2,4 miljoner euro, cirka 26 miljoner kronor, till det populära resmålets stadskassa.

“Har varit överväldigande”

En som väljer att rikta skarp kritik mot inträdesavgiften är Giovanni Andrea Martini. Han är oppositionsråd i Venedig, och menar att turisterna är fler än någonsin.

– Den har inte gjort någon som helst skillnad. Antalet besökare har faktiskt ökat. De senaste dagarna har varit överväldigande, säger Martini till den engelska tidskriften.

Läs mer: Knaper ekonomi? Experten tipsar: “Förstår det är jättesvårt”

Kostar 55 kronor

Inträdesavgiften ligger på 5 euro, cirka 55 kronor – eller 10 euro, cirka 110 kronor, om du anländer utan att boka in dig minst tre dagar innan.

Avgiften gäller enbart för stadens centrala del.

Vissa av invånarna i den legendariska lagunstaden har också riktat skarpa protester mot avgiften.

“Blir ännu mer tragiskt”

Detta eftersom åtgärden ändå inte verkar ha någon påverkan på antalet gäster i staden, men också för att den styr turister mot stadens mindre kända delar.

– Det är en åtgärd som syftar till att minska turisttrycket, men den har naturligtvis väckt ilska mot de människor som bor i dessa områden eftersom den kommer att störa deras frid. Det blir ännu mer tragiskt för dem som bor här, beklagar sig Martini.

Läs vidare: JUST NU: Trumps lycka – efter Kinabesked

Foto:  L. Bravo

Text: Redaktionen

Har pratat med Trump – slår till mot Ryssland

2025 09 17

EU förbereder ett nytt sanktionspaket mot Ryssland.

Under tisdagen kom uppgifter om att EU:s kommande sanktionspaket har blivit försenat.

Två EU-tjänstemän uppgav att sanktionerna skjuts upp utan att precisera när de kan komma att bli aktuella igen.

Nu meddelar dock EU-toppen Ursula von der Leyen att ett nittonde sanktionspaket är på väg efter att ha pratat med USA:s president Donald Trump.

Har pratat med Trump

Ursula von der Leyen uppger att hon har pratat med Donald Trump om saken, och att ett nytt sanktionspaket kommer.

Hon ger dock ingen tidsplan.

– Jag hade ett bra samtal med USA:s president om att stärka våra gemensamma ansträngningar för att öka det ekonomiska trycket på Ryssland genom ytterligare åtgärder, skriver hon på X.

– Kommissionen kommer snart att presentera sitt 19:e sanktionspaket, som riktar sig mot krypto, banker och energi.

Ökar takten

EU-toppen meddelar även att utöver sanktioner mot ryska banker, rysk energi och krypto så kommer EU att öka takten vad gäller utfasningen av rysk gas och olja.

– Rysslands krigsekonomi, som upprätthålls av intäkter från fossila bränslen, finansierar blodspillan i Ukraina, menar hon.

– För att få ett slut på det kommer kommissionen att föreslå att utfasningen av ryska fossila bränslen påskyndas.

Läs mer: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Slår mot marknaden

Samtidigt fortsätter ukrainarna med vad de beskriver som sina egna “sanktioner” – alltså drönarattackerna mot rysk energiinfrastruktur.

Ukrainas pågående kampanj med långdistansanfall mot Rysslands kritiska energiinfrastruktur fortsätter att försämra Rysslands marknader för olja och bensin, vilket sannolikt påverkar landets långsiktiga förmåga att finansiera kriget i Ukraina.

Det uppger tankesmedjan Institute for the Study of War.

Källor uppger

ISW förklarar.

– Reuters rapporterade den 16 september att tre källor från industrin uppgav att det ryska statskontrollerade oljebolaget Transneft har varnat producenter om att Transneft kan behöva minska produktionen efter en serie ukrainska drönarattacker mot kritiska exporthamnar och raffinaderier.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

Svenskt företag säljs till USA – för 10 miljarder

2025 09 16

Ett svenskt AI-företag säljs till USA för en miljardsumma.

Den artificiella intelligensens framfart har varit på mångas läppar under de senaste åren.

Techjättar som Google, Microsoft och Meta satsar stora pengar på AI.

Nu kommer besked om att det svenska AI-företaget Sana köps upp av den amerikanska mjukvarujätten Workday för 1,1 miljarder dollar – motsvarande ungefär 10 miljarder kronor.

Säljs till USA

Workday är noterat på New York-börsen med ett marknadsvärde på omkring 60 miljarder dollar.

Intresset som företaget har fattat för svenska Sana har nu blivit så pass konkret att Sana säljs till mjukvarujätten.

– Workday har ingått ett definitivt avtal om att förvärva Sana, ett ledande AI-företag som bygger nästa generations verktyg för företagskunskap, framhåller Workday i ett pressmeddelande.

– Sana kommer att driva en ny Workday-upplevelse – där kunskap, data, handling och lärande förenas och skapar den nya fronten för arbete.

“Kommer hjälpa oss”

Gerrit Kazmaier, chef för produkt och teknik hos Workday, tycks vara mycket nöjd med affären.

– Sanas team, AI-inbyggda tillvägagångssätt och vackra design ligger helt i linje med vår vision att omforma framtidens arbete, säger han.

– Detta kommer att göra Workday till den nya "front door" för arbete, som levererar en proaktiv, personlig och intelligent upplevelse som frigör oöverträffade AI-förmågor för arbetsplatsen.

Det är Sana

Stockholmsbaserade Sana grundades för nio år sedan och har sedan dess tagit in 130 miljoner dollar i total finansiering.

Företaget har arbetat med olika typer av AI-lösningar som Workday nu har fått upp intresse för och kommer att integrera i deras egna produkter.

Våg av affärer

Transaktionen förväntas slutföras under det fjärde kvartalet av Workdays räkenskapsår 2026, vilket slutar den 31 januari, rapporterar Bloomberg.

Affären är en del av en våg av affärsaktiviteter inom HR-mjukvarusektorn, efter att riskkapitalbolaget Thoma Bravo förra månaden gick med på att köpa Workdays konkurrent Dayforce för 12,3 miljarder dollar.

Foto: C. Lässman resp Istryfry Marcus

Text: Redaktionen