Sänker räntan

2025 04 16

Skandia sänker bolåneräntor.

För inte så länge sedan gick SBAB ut med att banken sänker bolåneräntor.

Nu gör Skandia detsamma, framhåller bolaget i ett pressmeddelande.

Sänker räntan

Skandia räntan på samtliga bundna bolåneräntor med hänvisning till sjunkande marknadsräntor.

– Skandia prissätter bolån utifrån marknadsläget och eftersträvar följsamhet mot marknadsräntorna. Som kund är det viktigt att kunna jämföra vilken ränta man kan få, vilket också är enkelt med Skandias transparenta bolånemodell, säger Johan Bauhn, affärschef Skandiabanken.

Nya räntorna

De nya räntorna gäller från och med i dag onsdag den 16 april. 

Så här ser Skandias räntor ut:

 

Bindningstider 

Förändring i procentenheter 

Listränta 

Bästa ränta* 

3 mån 

oförändrad 

3,97% 

2,97% 

1 år 

-0,09 

3,98% 

2,98% 

2 år 

-0,19 

4,00% 

3,00% 

3 år 

-0,19 

4,10% 

3,10% 

5 år 

-0,09 

4,34% 

3,34% 

Även SBAB

Förra veckan gav SBAB besked om att de sänker bolåneräntorna.

Listräntorna på bundna bolån med bindningstid 1–10 år sänks med 0,10 procentenheter. 

Räntesänkningen beror på att marknadsräntorna har sjunkit vilket i sin tur lett till minskade upplåningskostnader för banken. 

– Turbulens och osäkerhet i omvärlden har fått våra upplåningskostnader att sjunka. Vi strävar efter att agera följsamt och därför sänker vi nu räntorna på bundna bolån, sade Mikael Inglander, vd på SBAB.

“Bra utgångsläge”

Det är fortsatt skakigt i världsekonomin med anledning av Donald Trumps tullar.

Flera Riksbankstoppar har under den senaste tiden upprepat att svensk ekonomi är välpositionerad för att stå emot, däribland vice riksbankschef Anna Seim.

– Konjunkturen visade allt tydligare tecken på återhämtning under slutet av 2024 och det senaste året har vi sänkt styrräntan till vad som är att betrakta som en neutral nivå, säger hon via Riksbankens hemsida.

– I Sverige har vi dessutom stabila ekonomisk-politiska ramverk och starka statsfinanser. Allt detta ger oss ett bra utgångsläge som många andra länder saknar.

Foto: D. Diemer

Text: Redaktionen

Trump har bestämt sig: ”Massivt” besked om Ryssland

2025 09 14

USA:s president Donald Trump är redo att införa ”massiva sanktioner” mot Ryssland.

Det uppger han i ett brev till Natos medlemsländer.

Presidenten ställer dock ett tydligt krav för att införa sanktionerna. Han kräver att samtliga Natoländer inför lika hårda sanktioner och stoppar importen av rysk olja.

– Jag är redo att införa massiva sanktioner mot Ryssland när alla Natoländer är överens om att göra samma sak, och när alla Natomedlemmar SLUTAR KÖPA OLJA FRÅN RYSSLAND, skriver Trump som själv har publicerat brevet på sin sociala medieplattform Truth Social. 

– Natos engagemang för att vinna har varit långt under 100 procent. Vissa länders köp av rysk olja har varit chockerande, fortsätter presidenten.

– Det försvagar kraftigt er förhandlingsposition och förhandlingsstyrka gentemot Ryssland. Hur som helst är jag redo att ”slå till” när ni är det. Säg bara till när?

”Då tar kriget slut snabbt”

Vidare uppmanar Trump Natoländer att införa tullar på mellan 50 och 100 procent mot Kina, för att ytterligare öka trycket på Ryssland.

– Om Nato gör som jag säger kommer kriget att ta slut snabbt, hävdar den amerikanske presidenten.

USA:s energiminister Chris Wright har framfört samma ståndpunkt inför ett möte med EU:s energikommissionär Dan Jørgensen tidigare i veckan, rapporterar Dagbladet.

Då ska importen upphöra

EU förbereder sig för att helt fasa ut rysk energi. Målsättningen är att importen av gas och olja från Ryssland ska vara avslutad senast 2027.

Den ryska gasen ska fasas ut enligt följande:

- Från den 1 januari 2026 förbjuds import av rysk gas enligt nya avtal.

- Importen enligt befintliga kortfristiga avtal ska upphöra senast den 17 juni 2026.

- Länder utan kust får undantagsvis fortsätta att importera rörledningsgas enligt kortfristiga avtal med koppling till långfristiga avtal fram till slutet av 2027.

- Import enligt långfristiga avtal ska upphöra senast i slutet av 2027.

När det gäller oljan uppmanas EU-länder som fortfarande importerar rysk olja att ta fram diversifieringsplaner för att fasa ut all oljeimport senast 2027.

Foto:

Text: Redaktionen

EU:s vändning – ny chans för bensin- och dieselbilar

2025 09 12

EU kommer att se över det framtida förbudet av bensin-och dieselbilar.

Europeiska unionen har sedan tidigare satt upp ett mål om att minska koldioxidutsläppen från nya bilar och skåpbilar med 100 procent från 2035, vilket har tolkats som slutet för förbränningsmotorn i nya fordon.

Nu kommer dock en vändning som öppnar för en fortsatt överlevnad för bensin- och dieselbilar även i framtiden, rapporterar Reuters.

EU vänder

Europeiska kommissionen kommer att tidigarelägga sin översyn av målet om nollutsläpp av koldioxid för bilar och skåpbilar till slutet av detta år från 2026.

Detta som svar på bilföretagens påpekanden att en total övergång till elfordon inte längre är genomförbar.

Den europeiska bilindustrin har under en tid haft stora utmaningar, och flera biljättar har ändrat sina mål om att helt gå över till elbilar eller elbilar och hybridbilar.

Von der Leyen kommenterar

EU-toppen Ursula von der Leyen har tagit till sociala medier för att kommentera saken.

– Vi vill att framtidens bilar ska tillverkas i Europa. Därför arbetar vi tillsammans med industrin för att förverkliga detta, skriver hon på X.

– I dag höll vi vår tredje strategiska dialog med bilindustrin, och vår industriella handlingsplan ger redan resultat. Vi skyddar europeiska företag mot illojal konkurrens, förbättrar tillgången till kritiska råvaror och stöder arbetstagare genom omskolning.

“Vi lyssnar”

Von der Leyen fortsätter.

– Vi har också lyssnat på branschens farhågor – och beviljat flexibilitet i enlighet med detta. Vi kommer att kombinera koldioxidminskning och teknisk neutralitet, menar hon.

– Nu när tekniken förändrar mobiliteten och geopolitiken omformar den globala konkurrensen kan det inte bli fråga om business as usual. Tillsammans kommer vi att se till att Europa förblir i framkant när det gäller innovation inom bilindustrin.

Tufft läge

En svag konjunktur, högt ränteläge och svalt intresse hos köparna har ställt till det för många europeiska bilföretag.

Även bland underleverantörer råder kris, bland annat i Tyskland.

Foto: J. Heidecker

Text: Redaktionen