41 döda i St. Petersburg – “Värsta på flera år”

2025 10 04

På lite drygt en vecka har 41 personer dött i St. Petersburg.

Ryssland har stora problem kopplade till förekomsten av olaglig alkohol.

Nu kommer uppgifter om att så många som 41 personer har dött i St. Petersburg – landets näst största stad – efter konsumtion av olaglig alkohol, rapporterar Moscow Times.

41 döda

Sedan den 24 september har dödsfallen registrerats.

Anledningen till dödsfallen hänvisas direkt till illegal sprit som innehåller dödliga mängder metanol.

– Den rad av förgiftningar som inträffat sedan den 24 september markerar en av de dödligaste massförgiftningarna på senare år kopplade till Rysslands genomgripande svarta marknad för alkohol, uppger Moscow Times.

Sex olika dsitrikt

Offren bodde eller var registrerade i sex olika distrikt i regionen: i sydväst, i centrum och i nordost.

Regionala åklagare meddelar att 14 personer har gripits i samband med tre brottsfall som har placerats under "särskild kontroll".

En 54-årig man anklagas för att ha organiserat försäljningen.

Ryska myndigheter har besökt olika förvaringshus där totalt 5 000 liter olaglig alkohol har beslagtagits.

Läs mer: Skämt om Trump sprids som en löpeld: Macron gapskrattar

14 miljoner 2023

Förekomsten av olaglig alkohol är ett mångårigt problem i Ryssland.

År 2023 beslagtogs totalt 14 miljoner liter av ryska myndigheter.

– Sextioåtta illegala produktionsplatser stängdes, och 252 utrustningsdelar, inklusive 26 tappningslinjer, beslagtogs förra året, uppger den ryska nyhetsbyrån Interfax.

– Mer än 19,5 miljoner liter illegal alkohol – inklusive drycker beslagtagna tidigare år – förstördes efter domstolsbeslut, och 13 fordon som transporterade illegal alkohol beslagtogs.

Sidor stängs ner

Nästan 7 500 webbplatser som sålde alkohol online blockerades år 2023.

Presentationer från ryska myndigheter visar att över 6 800 webbplatser av denna typ blockerades under 2022.

Läs mer: “De är rejält oroliga i Moskva”

Foto: By Mos.ru

Text: Redaktionen

Rysk spion varnar Kreml – ”Kan pågå i årtionden”

2026 06 04

En tidigare rysk toppspion utfärdar en skarp varning till Moskva.

Fyra år och tre månader har gått sedan Ryssland inledde sin fullskaliga invasion av Ukraina.

Kremls relation med majoriteten av de europeiska länderna har förändrats i grunden – och Europa lägger många miljarder på att rusta upp försvaret.

Nu går en tidigare rysk toppspion ut med en varning till Kreml, rapporterar Kyiv Post.

Varnar Kreml

Det är Andrey Bezrukov, en pensionerad rysk underrättelseöverste och rådgivare till Rosnefts vd Igor Setjin, som står för varningen.

Han menar att Ryssland kan vara i krigstillstånd inte bara i år, utan i årtionden.

– Vi måste erkänna att vi under de kommande åren, kanske ett par decennier, kommer att befinna oss i ett tillstånd av krig, säger Bezrukov.

Kan forma generationer

Bezrukov antyder att konflikten skulle kunna sträcka sig från "hett krig" till vad han beskriver som ett "smygande krig" som sprider sig över regioner, vilket formar "två generationer" som i praktiken kommer att växa upp under krigstid. 

Han hävdar att Ryssland nu befinner sig vid vad han kallade "den första puckeln av ett världskrig" och förutspår en andra våg av global konfrontation jämförbar med 1900-talets världskrig. 

Läs mer: Rusning till Ikea – folk skriver upp sig på väntelistor

Inga tecken

Det finns inga tecken på att Ryssland har för avsikt att avsluta kriget inom någon nära förestående framtid.

Tvärtom tycks kriget eskalera.

Enligt ukrainsk underrättelse har Ryssland förmåga att skicka så många som hundra ballistiska robotar mot Ukraina varje månad, rapporterar Ukrainska Pravda.

Varje vecka

Varje vecka riktar Kremls styrkor drönare och robotar mot ukrainskt territorium.

Samtidigt kommer återkommande larm om planer på nya omfattande ryska attacker.

De USA-ledda fredsförhandlingarna har stannat av helt och hållet i samband med att kriget mellan Iran och USA bröt ut.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

3 juni 2026

Ransonering i Moskva – mardröm för Putin

2026 06 03

Vanligt folk i Moskva märker av kriget i form av ransoneringar.

Kriget i Ukraina har blivit allt mer kännbart även för vanligt folk i Ryssland.

Nu kommer rapporter om ransoneringar i huvudstaden Moskva, vilket riskerar att bli en mardröm för Putin, som inte har råd med ett folkligt motstånd i huvudstaden.

Tvingas begränsa försäljningen

Bensinstationer i Moskva, Sankt Petersburg och regioner i norra Ryssland har börjat ransonera bränsleinköp, rapporterar The Moscow Times.

Ransoneringen är ett resultat av återkommande ukrainska drönarattacker mot ryska oljeraffinaderier.

Bensinstationskedjan General Gueller har infört inköpsgränser på 20 liter vid samtliga sina stationer i Moskva med omnejd.

Lukoil har begränsat bensinförsäljningen i Moskva till 100 liter per förare.

Statliga Gazproms bensinstationer har infört en begränsning på 100-150 liter bensin eller diesel, enligt företaget.

Även ORTK, med 36 bensinstationer i Moskva, har begränsat försäljningen till 60 liter bensin och 100 liter diesel per förare.

– Vi är inte de enda som gör detta, konstaterar en talesperson för företaget, enligt tidningen.

Ransoneringar och kökaos på flera håll

Missnöjet med Putin har ökat i Ryssland de senaste månaderna, och ett folkligt motstånd i huvudstaden Moskva skulle vara särskilt problematiskt för diktatorn.

Men det är inte bara i Moskva som ransoneringar har införts.

I Sankt Petersburg har bilister rapporterat försäljningsgränser på mellan 50 och 95 liter per förare. Ransoneringarna förklaras med ”störningar i leveranskedjan”, utan att kriget nämns.

I republiken Karelen har inköpen av bensin begränsats till 20 liter per förare på många bensinstationer.

Från Murmansk rapporteras samtidigt långa köer till bensinstationerna.

Det är alltså tydligt att kriget i Ukraina blir allt mer kännbart för vanliga ryssar.

Ukraina har medvetet riktat in sig på ryska oljeraffinaderier, som gång på gång har attackerats med drönare.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen