120 anställda tvingas lämna svenska banken

2025 03 20

Ikano Bank drar ner på arbetsstyrkan.

Svenska Ikano Bank genomför nu en “omorganisering”.

Nischbanken säger sig vilja skapa bättre förutsättningar för framtida tillväxt.

Beslutet innebär att totalt 200 anställda tvingas lämna – varav 120 från bankens svenska verksamhet.

Det framhåller bolaget i ett pressmeddelande.

120 får gå

Ikano Bank meddelar att 200 personer tvingas lämna, varav 120 i Sverige.

– Ikano Bank har som en del av arbetet med att skapa en mer effektiv organisation och säkra långsiktig tillväxt inlett förhandlingar med fackliga parter om en omorganisation och en minskning av antalet anställda i banken med cirka 200 medarbetare, meddelar banken.

– Av dessa 200, berörs cirka 120 medarbetare i Sverige.

“Vi vet”

Niclas Olsson, tillförordnad vd för Ikano Bank, uttalar sig om beslutet.

– Vi vet att detta skapar mycket oro och osäkerhet för många medarbetare, säger han.

– Vi kommer att stödja alla berörda på bästa möjliga sätt under denna förändring – alltid med vår kultur och våra värderingar som vägledning. Vår ambition är att ha genomfört de föreslagna förändringarna före halvårsskiftet 2025.

Det är Ikano Bank

Ikano Bank slog upp dörrarna 1995 och har idag verksamhet i åtta länder, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Polen, UK och Österrike.

Banken är en del av Ingka Group och deras huvudkontor ligger i Malmö.

Företaget är registrerat i Älmhult där verksamheten en gång grundades.

En av flera

Ikano Bank är en av många aktörer som har dragit ner på arbetsstyrkan under den senaste tiden.

Tidigare på onsdagen kom besked om att den amerikanska jätten Morgan Stanley ska kapa 2 000 jobb.

Även i flera andra branscher ryker arbetstillfällen – bland annat i bilbranschen där Audi har gett besked om att jätten kommer att ta bort upp till 7 500 jobb i Tyskland fram till 2029 inom områden som administration och utveckling.

Det är ytterligare tecken på den ekonomiska fragilitet som råder i Sverige och flera andra delar av världen.

Foto: R. Dancre

Text: Redaktionen

15 jun 26

Ransonering införs i Moskva och Sankt Petersburg

2026 06 15

Nu är krisen här.

Bränslebegränsningar införs i flera ryska regioner.

Detta efter störningar i oljeinfrastrukturen, samtidigt som myndigheter försöker att stabilisera marknaden, rapporterar ukrainska Pravda.

Begränsningar i stora ryska städer

I både Moskva och Sankt Petersburg har flera stora bensinkedjor börjat införa restriktioner för hur mycket bränsle kunder får köpa.

Bränsleförsäljningen begränsas även vid vissa bensinstationer i den ryska republiken Tatarstan.

Tatarstan rankas som tvåa i Ryssland när det gäller oljeproduktion, efter den autonoma regionen Chantien-Mansien.

Regionen är också en av landets fem viktigaste raffinaderiregioner. Flera stora oljeraffinaderier finns i republiken.

Enligt uppgifter från ryska journalister och regionala källor handlar det om tydliga kvoter per köp.

På vissa stationer får kunder endast tanka begränsade mängder.

– Det har införts för att undvika panik och hålla situationen stabil, uppger Tatarstans regionala myndigheter, enligt ryska medier.

På vissa kedjor i huvudstaden begränsas inköpen till exempelvis 20 liter bensin per gång, medan diesel får köpas i större men ändå begränsade volymer.

Ger olika besked

Olje- och energibolagen uppger att det inte finns någon enhetlig nationell begränsning, utan att åtgärder kan variera lokalt.

Samtidigt menar bolagen att reglerna kan ändras beroende på förhållandena vid enskilda stationer.

Begränsningarna sker i ett läge där rysk oljeinfrastruktur rapporteras ha utsatts för återkommande störningar och attacker, vilket har påverkat produktion och distribution i flera regioner.

Boende i olika delar av landet har rapporterat om periodvisa bränslebrister, och vissa områden uppges vara mer drabbade än andra.

Överens om avtal

I natt kom uppgifter att ett fredsavtal är klart mellan USA och Iran, något som väntas få stora följdeffekter för den globala energimarknaden.

– Båda sidor är överens om ett omedelbart och permanent upphörande av militära operationer på alla fronter, inklusive i Libanon, skriver Pakistans premiärminister Shehbaz Sharif på X.

Hur detta påverkar situationen i Ryssland är dock oklart.

Foto: President of Russia Office resp N. Karimov 

Text: Redaktionen

Ryskt bombplan har kraschat

2026 06 15

Ett ryskt militärflyg har störtat på måndagen.

Det rör sig om ett strategiskt bombplan av typen Tupolev Tu-22M3.

Kraschen ska ha inträffat i samband med ett övningsuppdrag i Irkutsk-regionen i Sibirien.

Filmklipp som sprids på sociala medier visar hur bombflygplanet dyker rakt ner i marken, följt av en tjock rökpelare som stiger från nedslagsplatsen, rapporterar Moscow Times.

Piloterna klarade sig

Vad som fick planet att störta finns det i nuläget inga uppgifter om.

Enligt Rysslands försvarsdepartement sköt piloterna ut sig ur planet innan det kraschade.

– Besättningen sköt ut sig, framhåller departementet.

De menar vidare att piloterna lever och att de inte ska ha ådragit sig några allvarligare skador.

Totalt ska fyra personer ha befunnit sig på planet när det störtade.

Nära Svirsk

Bombplanet ska enligt initiala rapporter ha kraschat nära staden Svirsk, omkring 50 kilometer nordväst om flygbasen Belaya.

Belaya inhyser det 220:e tunga bombflygregementet, som består av bombflygplanen Tu-22M3 och Tu-95. 

Förra sommaren var Belaya en av fem ryska flygbaser som attackerades under en omfattande ukrainsk drönaroperation kallad "Operation Spiderweb”.

Läs mer: Ryssland utlyser nödläge – storregion täckt av rök

Kan bära Kinzhal-missiler

Bombplanet kan bära på hypersoniska Kinzhal-missiler och beskrivs av Nato under kodnamnet “Backfire”.

Det har bland annat använts i stridsoperationer i Syrien och Ukraina, uppger The Independent.

Planet ska vid kraschen inte ha flugit med någon ammunition.

Oklart vad som hänt

Det framgår emellertid inte varför planet kraschade.

Rysslands försvarsdepartement har inte gått ut med några uppgifter om anledningen till kraschen.

Irkutsks guvernör Igor Kobzev säger bara i ett uttalande att planet hade kraschat nära byn Kamenka, att brandmän arbetade med att släcka en brand och att planets fyra besättningsmedlemmar hade förts till sjukhus. 

Foto: By Dmitry Terekhov from Odintsovo, Russian Federation - Tu-22M3M GEFEST, CC BY-SA 2.0

Text: Redaktionen